Czy tabletki antykoncepcyjne wpływają na nasze samopoczucie?

Czy tabletki antykoncepcyjne wpływają na nasze samopoczucie?

Odczuwasz przykre wahania nastrojów? Wpadasz w gniew lub smutek bez wyraźnego powodu? Winne mogą być tabletki antykoncepcyjne. Jest to udowodnione.

Antykoncepcja hormonalna – wynalazek, który odmienił życie wielu kobiet

Bez wątpienia wynalezienie pigułki antykoncepcyjnej zrewolucjonizowało życie wielu kobiet, dając im większą kontrolę i poprawiając poczucie bezpieczeństwa. Świadome i odpowiedzialne planowanie rodziny to coś, co jest bardzo istotne w naszych czasach.

Nie można jednak nie zauważyć faktu, że tabletki antykoncepcyjne nie są obojętne dla kobiecego zdrowia i samopoczucia. Ich skutki uboczne to nie przypuszczenia, a rzeczywistość w przypadku wielu kobiet. Nie musi tak być, ale może, dlatego warto się na to odpowiednio przygotować.

Tabletki antykoncepcyjne – opis działania

Czym właściwie konkretnie są tabletki antykoncepcyjne? Ich działanie polega na zatrzymaniu owulacji i zagęszczeniu śluzu szyjkowego, a więc także utrudnieniu przemieszczania się plemników w drogach rodnych kobiety.

Środki antykoncepcyjne zawierają duże stężenie hormonów, a więc mają one bardzo duży wpływ na kobiecy organizm. Wobec tego dość często mówi się o skutkach ubocznych stosowania antykoncepcji.

Skutki uboczne antykoncepcji

Co istotne, przed wyborem metody antykoncepcyjnej lekarz ginekolog powinien zlecić komplet badań, aby skontrolować zdrowie pacjentki i dobrać najlepsze rozwiązanie właśnie dla niej. Jeżeli występują skutki uboczne, to są one zwykle związane właśnie z nieodpowiednim dobraniem preparatu.

Wśród często wymienianych skutków ubocznych antykoncepcji są: zaburzenia cyklu, przybieranie na wadze czy problemy z cerą. Jeszcze poważniejsze z nich to chociażby zakrzepica czy nadciśnienie. A co z wahaniami nastroju? Czy mogą mieć coś wspólnego właśnie z antykoncepcją?

Wpływ antykoncepcji na samopoczucie

Oczywiście, że tabletki antykoncepcyjne mogą w widoczny sposób wpływać na nasze samopoczucie. Rozdrażnienie, płaczliwość czy uciążliwe huśtawki nastrojów – wszystko to zdarza się kobietom stosującym antykoncepcję hormonalną.

Co należy zrobić w takim przypadku? Oczywiście jak najszybciej zgłosić się do lekarza ginekologa i omówić z nim zmianę tabletek antykoncepcyjnych lub metody zapobiegania ciąży. Poza tabletkami jest jeszcze całkiem sporo opcji, takich jak między innymi plastry, zastrzyki czy implanty. W momencie, gdy widzimy u siebie skutki uboczne przyjmowania tabletek, warto rozważyć inne rozwiązania.

Zdj. główne: Brett Jordan/unsplash.com

Zostaw komentarz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *