Dlaczego należy chodzić spać przed północą?

Dlaczego należy chodzić spać przed północą?

Higiena snu – jak wiele o niej wiesz? A może wcale Cię nie interesuje? Jeżeli wybierasz opcję numer dwa, to poważny błąd! Dowiedz się, jak istotna jest odpowiednia ilość snu, a także to, aby chodzić spać przed północą.

Higiena snu – to jest istotne!

Tak często nie doceniamy roli, jaką w naszym życiu odgrywa sen. Nie dosypiamy, skupiając się na jak największej produktywności – przychodzi nam to bardzo łatwo, ponieważ roli niedoboru snu na co dzień nie widać od razu. A przynosi on sporo problemów!

Lekarze i naukowcy nie mają w tej kwestii wątpliwości. 7–8 godzin snu na dobę to najzdrowsza opcja. Oczywiście jest to uzależnione również od naszego wieku, ale najogólniej mówi się właśnie o około ośmiu godzinach. Masz sobie w tej kwestii coś do zarzucenia? Czytaj dalej, a może zmienisz swoje nawyki!

Wysypianie się – poznaj korzyści

Wydaje się, że o tym, jak istotny jest sen, nie trzeba nikogo przekonywać, a jednak tak wiele osób wciąż uważa, że to bezproduktywna czynność. Spanie jest nie tylko po prostu bardzo przyjemne, ale także…

  • podczas snu organizm regeneruje się,
  • sen poprawia naszą zdolność uwagi i koncentracji,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia stanów depresyjnych,
  • korzystnie wpływa na nasz metabolizm.

Wystarczające powody, aby zadbać o dobry sen? A to przecież tylko niektóre z nich. 

Dlaczego warto chodzić spać przed północą – dowiedz się!

Jeżeli jednak sądzisz, że możesz chodzić spać po północy, byle przespać te „wymagane” osiem godzin, to zdecydowanie musisz zweryfikować swoją wiedzę w tym temacie. Naukowcy uważają, że chodzenie spać przed godziną dwunastą ma duże znaczenie.

Jeżeli zależy Ci chociażby na zdrowiu Twojego serca – a tak zapewne jest – to należy zainteresować się tym tematem. Chodzi o dopasowanie się do naturalnego rytmu naszego zegara biologicznego. Uczeni – pracując na kilku tysiącach badanych – wykryli związek między zaburzeniami naturalnego rytmu a chorobami serca. Zdecydowanie warto więc popracować nad szkodliwymi nawykami.

Jak poprawić jakość snu?

No dobrze, ale od czego zacząć, gdy jakość naszego snu jest – delikatnie mówiąc – średnia? To nie takie proste, żeby nagle zacząć chodzić spać o 22, gdy do tej pory kładliśmy się sporo po północy. W kilku krokach można popracować nad tym tematem.

  1. Na dwie godziny przed snem odstaw urządzenia elektroniczne. Przeglądanie smartfona w łóżku lepiej zastąpić lekturą dobrej książki. 
  2. Podobnie z kolacją – obfite posiłki lepiej zjeść najpóźniej dwie godziny przed położeniem się spać.
  3. Ciepły prysznic lub kąpiel pozytywnie wpływają na naszą senność. Chłodny strumień wody lepiej zostawić na poranne orzeźwienie.

Otoczenie także jest ważne

Jeżeli mimo starań przez dłuższy czas nie jesteś w stanie przestawić się na wcześniejsze chodzenie spać i dłuższy sen, być może problem tkwi w Twoim otoczeniu. Warunki do snu także przecież muszą być odpowiednie. 

Podstawą jest wywietrzenie sypialni, dlatego nie bój się uchylać okien nawet zimą. Warto zadbać także o poszewki, aby były one wykonane z naturalnych, oddychających materiałów, podobnie jak strój do spania. Niektórzy sięgają również po kołdry obciążeniowe – może to opcja dla Ciebie?

Zdj. główne: Shane/unsplash.com

Zostaw komentarz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *