Gorąca kąpiel czy zimny prysznic? Sprawdź, co przyniesie Ci więcej korzyści

Gorąca kąpiel czy zimny prysznic? Sprawdź, co przyniesie Ci więcej korzyści

Po ciężkim dniu planujesz się zrelaksować i odprężyć, ale zastanawiasz się, czy wziąć długą gorącą kąpiel, czy może szybki zimny prysznic? Temperatura wody ma istotny wpływ na nasze samopoczucie, a to, na jaką formę się zdecydujemy, zależy od tego czego od niej oczekujemy. 

Podstawowe pytanie, na jakie musimy sobie odpowiedzieć, jest takie: czego właściwie oczekujemy od kąpieli? Czy chcemy poczuć pobudzenie i odświeżenie, czy może potrzebny nam jest głęboki relaks i wyciszenie? Temperatura wody na duży wpływ na nasze samopoczucie. Chłodniejsza woda – do 25°C hartuje nasze ciało, pobudza krążenie krwi, a także przyspiesza przemianę materii. Letnia temperatura wody od 26 do 35°C rozluźnia mięśnie, odpręża oraz przynosi ulgę, zwłaszcza w upalne, letnie dni. Zaś gorąca woda od 36 do 38°C pomoże zrelaksować się po intensywnym wysiłku fizycznym czy ciężkim dniu w pracy. Rozluźnia też mięśnie, łagodzi sztywność stawów i otwiera zatkane pory skóry, w związku z czym prowadzi do uwolnienia toksyn.

Szybki, zimny prysznic na orzeźwienie 

Zimny prysznic przyniesie naszemu organizmowi natychmiastowe orzeźwienie. Niektórym jest w stanie zastąpić nawet poranną kawę. Gdy znajdziemy się pod strumieniem chłodnej wody, zacznie mijać zmęczenie, polepszy się sprawność umysłowa, znacznie poprawi się krążenie krwi i termoregulacja organizmu, a co najważniejsze – nasz metabolizm bezwzględnie przyspieszy. W dodatku, dzięki systematycznym chłodnym prysznicom, możemy zwalczyć problem nadmiernej potliwości, ponieważ zimna woda zamyka pory skóry i korzystnie wpływa na naszą skórę i włosy.

Na zimny prysznic powinny się też zdecydować osoby zmagające się z cellulitem. W trakcie jego trwania warto kilkakrotnie zmieniać temperaturę wody – naprzemiennie raz ciepła, raz zimna. Prysznic korzystnie wpłynie na naszą skórę, ujędrni ją i doda jej sprężystości. Taki prysznic ujędrnia też biust i poprawia wspomniane już wcześniej krążenie.

Ciepła kąpiel na rozluźnienie

Gorąca kąpiel to sprawdzony pomysł na wieczór. Zanurzenie ciała w wannie pełnej ciepłej wody przyniesie nam ukojenie oraz rozluźni napięte mięśnie. Taka kąpiel pozwoli się odprężyć i wyciszyć po ciężkim dniu. Kiedy jest zalecana gorąca kąpiel? Warto ją wziąć zwłaszcza po intensywnym wysiłku fizycznym, ponieważ minimalizuje ból i pozwala uniknąć  bolesnych zakwasów. 

fot. Andrea Piacquadio/ pexels.com

Gorącą kąpiel w wannie możemy fundować sobie co 2–3 dni. Pamiętajmy, że nie powinna trwać ona dłużej niż 20-30 minut, a temperatura wody nie może wynosić więcej niż 37°C. Taka kąpiel nie jest jednak idealnym rozwiązaniem dla wszystkich. Osoby, które mają bardzo suchą skórę lub problemy z naczynkami (które pod wpływem ciepła się rozszerzają), muszą zrezygnować z długiego wylegiwania się w wannie. Wtedy z odsieczą przychodzi gorący prysznic. Strumień ciepłej wody kierujemy wówczas na kark, szyję i ramiona – efekt z całą pewnością będzie zadowalający.

Gorąca kąpiel nie jest zalecana w ciąży i w trakcie menstruacji, ponieważ przyczynia się do rozszerzenie naczyń krwionośnych, m.in. wewnątrz klatki piersiowej i brzucha, a to może doprowadzić do zaburzeń w przepływie krwi przez łożysko i niedotlenienia dziecka. Wysoka temperatura wody podczas kąpieli podnosi też ciśnienie krwi, a to może niestety spowodować odklejenie się łożyska, poronienie, krwotok, a nawet przedwczesny poród. Gorąca woda nieco osłabia organizm, więc nie jest też zalecana kobietom podczas miesiączki, zwłaszcza podczas pierwszych dni, ponieważ może zwiększyć obfitość krwawienia.

A więc gorąca kąpiel czy zimny prysznic?

Obie metody mają zarówno wady, jak i zalety. Badania naukowe pokazują to na podstawie osób trenujących. Kąpiele w gorącej wodzie mogą być skuteczne w łagodzeniu bólu po lekkich treningach, gdy mięśnie nie wymagają większej regeneracji. Taka kąpiel może rozluźnić napięte mięśnie i zapobiec ich sztywności. Zaś kąpiele w zimnej wodzie są ukojeniem po nieco cięższych treningach i pomagają zmniejszyć bolesność zakwasów.

Przeczytaj też: Czy ręcznik może stanowić zagrożenie dla naszej skóry?

Zdjęcie główne: Roberto Nickson/ unsplash.com

Zostaw komentarz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *