Coraz większa część społeczeństwa decyduje się na robienie świadomych zakupów, szczególnie jeśli chodzi o branżę fashion.
Świadome zakupy oznaczają dokładne sprawdzanie produktów i producentów pod wieloma względami przed dokonaniem transakcji. Takie działanie konsumentów sprawia, iż coraz więcej firm z branży modowej decyduje się na działania w pełni zgodne z regułą społecznej odpowiedzialności biznesu. Czym ona jest?
Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR (ang. Corporate Social Responsibility), to reguła polegająca na etycznym tworzeniu i transportowaniu swoich produktów. Prościej ujmując: firmy, które decydują się postępować zgodnie z zasadami CSR, dbają o dobro środowiska, swoich pracowników oraz nie krzywdzą w żaden sposób zwierząt. Niestety, ale te reguły przez wiele lat były bardzo mocno łamane, szczególnie w branży modowej, która ochoczo korzysta z taniej siły roboczej dostępnej szczególnie w ubogich krajach oraz pozyskuje skórę i futra do wyrobu swoich produktów.
Momentem przełomowym w walce z firmami postępującymi nieetycznie był wypadek, który wydarzył się w 2013 roku w Bangladeszu i spowodował śmierć ponad 1000 osób. To wydarzenie sprawiło, iż konsumenci zmusili firmy zatrudniające pracowników w tej fabryce do poniesienia odpowiedzialności za zdarzenie oraz polepszenia warunków pracy.
Obecnie coraz więcej osób podczas zakupów świadomie wybiera marki, które dbają o dobro nie tylko swoich konsumentów, ale również pracowników i środowiska. W związku z dużą liczbą osób popierających regułę społecznej odpowiedzialności w biznesie coraz więcej nowych firm produkujących ubrania decyduje się wybrać etyczną drogę tworzenia swoich produktów.
Chcesz wiedzieć, które marki angażują się w działania CSR, aby móc je wspierać swoimi zakupami? Poniżej prezentujemy pięć z nich, nie zabrakło tu także polskiego akcentu.
To polska spółka, która jest jedną z największych spółek odzieżowych w kraju i już od 2014 roku stara się działać zgodnie z zasadami CSR. Dba ona o dobro zwierząt i nie wykorzystuje przy produkcji swoich ubrań angory oraz naturalnych futer. Jest to wysoce odpowiedzialne zachowanie i z pewnością zasługuje na wyróżnienie nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami.
Jest to jedna z najbardziej popularnych firm produkujących odzież sportową na całym świecie. Jest ona również świetnym przykładem firmy, której zależy na ochronie środowiska. W 2017 roku ta marka wykorzystała około 11 milionów plastikowych butelek wyłowionych z oceanu do produkcji swojego obuwia, czym zyskała bardzo duże uznanie w oczach wielu konsumentów. Dodatkowo firma Adidas zdradza, iż dąży do tego, żeby całe obuwie przez nich produkowane było stworzone z materiałów pochodzących z recyklingu.
Jest to bardzo popularna marka, która wybiła się głównie dzięki produkcji świetnych jakościowo dżinsów. Obecnie produkuje ona różnego rodzaju produkty – od kurtek aż po buty. Firma Levi’s, podobnie jak poprzednie przedsiębiorstwa, stara się chronić środowisko. Ta firma deklaruje, że przez najbliższe lata dzięki odnawialnym źródłom energii zredukuje emisję szkodliwego CO2 o 90%.
Ta firma jest pierwszą marką, która wprowadziła do sprzedaży kolekcję ubrań w pełni stworzoną z materiałów przyjaznych dla środowiska. Wykorzystała ona do produkcji swojej odzieży m.in. poliester wykonany z butelek PET i materiał wykonany z celulozy drzewnej, którego produkcja praktycznie nie wpływa na ekosystem.
Ten odzieżowy brand postanowił podpisać umowę z największą organizacją zrzeszającą związki zawodowe po to, aby poprawić jakość warunków pracy w ich fabrykach. Takie zachowanie powoduje, iż coraz większa liczba konsumentów szanuje tę markę.
Ludzka świadomość na temat zagrożeń spowodowanych masową produkcją toksyn oraz bezprawnym wykorzystywaniem nawet dzieci w fabrykach odzieżowych sprawia, iż coraz więcej firm stara się działać zgodnie z regułą społecznej odpowiedzialności. To z kolei pokazuje, że my, jako konsumenci, mamy realny wpływ na zwiększenie liczby firm wyznających regułę CSR poprzez dokonywanie zakupów we właściwych sklepach.
Przeczytaj też: 4 sposoby, by być bardziej świadomym ekologicznie konsumentem
Zdjęcie główne: Alina Vilchenko/ pexels.com