„ASAP”, „team” i „call”: Sprawdź, jakich anglicyzmów najczęściej używamy w pracy

„ASAP”, „team” i „call”: Sprawdź, jakich anglicyzmów najczęściej używamy w pracy

Inne
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Press info

Anglicyzmy na stałe przyjęły się w biznesowym żargonie. Tak zwane buzzwordy są  bardzo powszechnie stosowane w międzynarodowym środowisku, ale nie tylko. Są również integralnym elementem biznesu, dlatego Preply, w ramach kampanii „Mów pewnie w pracy” przeprowadziła autorskie badania, które pokazują, jak Polacy podchodzą do anglicyzmów.

Zwyciężają wyrażania „team”, lubimy „chat” i to na „full-time”

Aby przeanalizować zjawisko anglojęzycznego żargonu w polskich firmach zespół Preply przeprowadził ankietę wśród 1016 osób, które wzięły udział w badaniu. Osoby te, na co dzień mają do czynienia z tzw. buzzwordami. Z analizy badań wynika, że najczęściej pojawiającym się w środowisku biznesowym wyrażeniem jest „team”. Częste występowanie tego anglicyzmu w rozmowach między współpracownikami deklaruje blisko 57% osób poddanych badaniom.

Nie ma jednak „teamu” bez konwersacji, być może dlatego drugie miejsce na podium zajęło wyrażenie „chat” – do jego regularnego używania przyznaje się około 55% respondentów. Ostatnie miejsce na podium przypadło wyrażenie „full-time” (49,51%), a zaraz za nim znalazł się „newsletter” (48,72%), słynny „call” (48,33%) oraz „junior” (47,64%).

Z zebranych przez nas danych jasno wynika, że anglicyzmy stały się wszechobecne w polskich miejscach pracy. Co istotne, młodsze pokolenia wykazują wyższy wskaźnik adopcji, dlatego możemy oczekiwać, że trend ten nie spowolni w najbliższym czasie – komentuje Sylvia Johnson, ekspertka językowa Preply.

Buzzwordy dla wybranych

Dzięki przeprowadzeniu badań przez Preply poznaliśmy również te mniej powszechne wyrażenia anglojęzycznej stylistyki, zazwyczaj używane w węższych, bardziej specjalistycznych kręgach. Wśród nich są skrótowce: „TBC”, czyli „to be continued” (8,66% respondentów), oraz „KPI”, a więc „key performance indicators” (9,65% respondentów). Co ciekawe KPI – wyrażenie służące przede wszystkim do wyznaczania i mierzenia realizacji celów w organizacjach, w swoich rozmowach stosuje najczęściej HR, czyli działy kadr. 

Do nieustająco mało powszechnych określeń należy również „crowdfunding” (12,11%), „FYI”, czyli „for your info” (12,30%), a także „pitch” (14,17%).

Kiedy używamy anglicyzmów w miejscu pracy?

Jak wynika z analizy, 45,67% osób, które wzięły udział w badaniu , używa anglicyzmów w miejscu pracy od 6 do 10 razy dziennie. W mniejszości są rekordziści (2,66%), którzy przeplatają polszczyznę językiem Szekspira ponad… 25 razy w ciągu dnia! Bardzo podobnej wielkości grupa osób podjętej analizie (2,76%) w ogóle nie używa anglicyzmów, jednak w dobie globalizacji, wszechobecności angielskich zwrotów i zacierania się granic biznesowych, ta grupa osób będzie z każdym rokiem maleć.

Wśród statystyk, anglicyzmy z reguły towarzyszą nam w rozmowach odbywających się twarzą w twarz, a także w wiadomościach mailowych i przy okazji rozmów telefonicznych. Nieco mniej, choć wciąż często, język angielski  jest przeplatany w ramach komunikatorów firmowych typu Slack, a także w okolicznościach bardziej oficjalnych – np. w momencie przedstawiania prezentacji.

Częstotliwość stosowania anglicyzmów zwraca uwagę na to, jak bardzo istotna jest znajomość języka angielskiego w  miejscu pracy. I chodzi nie tylko o „podręcznikową” znajomość, ale również realistyczne przygotowanie, odnajdywanie się w środowisku biznesowym. Kursy Business English to jedne z najczęściej wybieranych branżowych kursów, zarówno dla pracowników niższego szczebla, jak i doświadczonych menedżerów.

Dlaczego zangielszczamy?

Nie da się zatuszować faktu, że język angielski towarzyszy nam praktycznie na każdym kroku. Jest wręcz wymagany, jeśli chodzi o naszą pracę i rozwój kariery osobistej.

Osoby, które nie rozumieją anglicyzmów, mogą czuć się odseparowani, tworząc świadome lub nieświadome podziały w zespołach w miejscu pracy. Umiejętność świadomego wykorzystywania biznesowego słownictwa w miejscu pracy pozwala osiągnąć  większą pewność siebie i ułatwia kształtowanie wizerunku w miejscu zatrudnienia.

Badanie Preply rozszerza tę perspektywę jeszcze bardziej, pokazuje bowiem motywacje osób, które używają „buzzwordów” w pracy. Wygląda na to, że większość osób ankietowanych (49,07% respondentów) deklaruje, iż anglicyzmy to już po prostu standard w konwersacji, z którym czuje się swobodnie. Co więcej, nieco ponad 38% uczestników ankiety stwierdza, że wyrażenia w języku angielskim są po prostu nie do zastąpienia, a ponad ¼ respondentów uważa anglicyzmy za synonim nie schematyczności i dużo wyższych kompetencji oraz doświadczenia.

Niestety, blisko co czwarta osoba poddana badaniu stwierdza, że anglicyzmy, z którymi się spotkał, są mu  totalnie obce lub nie do końca zna ich znaczenie . W połączeniu ze wzmacniającym się trendem globalizacji biznesu może to prowadzić do wykształcenia się dwóch prędkości w rozwoju zespołów w środowisku pracy. 

Fot.: Icons8 Team/unsplash.com

Artykuł powstał we współpracy z marką Preply.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Czy wiesz, jak sporty wodne wpływają na naszą sylwetkę?
Czy wiesz, jak sporty wodne wpływają na naszą sylwetkę?
Okres letni to idealny czas, by zacząć uprawiać sporty wodne. Zobacz, jakich warto spróbować.
Przekształcanie historii w przyszłość: jak nowoczesne technologie LED pomagają w konserwacji i badaniu zabytków
Przekształcanie historii w przyszłość: jak nowoczesne technologie LED pomagają w konserwacji i badaniu zabytków
Dowiedz się, jak innowacyjne technologie LED pomagają w ochronie i badaniach zabytków, przekształcając przeszłość w przyszłość.
7 materiałów, które żyją w przyjaźni ze środowiskiem
7 materiałów, które żyją w przyjaźni ze środowiskiem
Materiał – zwróć na niego uwagę już na etapie kupowania ubrań czy dodatków. Dowiedz się, które są nie tylko ekologiczne, ale też przyjazne Twojej skórze.
Ostatnie wpisy