Jak odchudzić grilla? Kilka praktycznych porad

Jak odchudzić grilla? Kilka praktycznych porad

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Sezon letni to czas, który kojarzy się przede wszystkim z długo wyczekiwanymi spotkaniami z bliskimi oraz, jak wiadomo, z grillowaniem. Jeśli czytasz ten tekst, pewnie przygotowujesz się do rozpalenia grilla. Co zrobić jeśli jesteś na diecie? W tym artykule podpowiadamy, jak odchudzić grilla.  

Czy da się grillować zdrowo?

Odpowiedź brzmi: oczywiście, jak najbardziej. Posiłki z grilla zapewne kojarzą Ci się z tłustym mięsem, zazwyczaj karkówką grillowaną bardzo długo, aż do pojawienia się charakterystycznego zwęglenia. Jeśli zdrowo się odżywiasz, jesteś na diecie lub szukasz po prostu innej, zdrowej i ciekawszej alternatywy, to świetnie trafiłeś. Poznaj kilka praktycznych zasad, a także składników na zdrowe posiłki przyrządzane na grillu.

Jakich składników użyć do grillowania?

Karkówka, boczek, kiełbasa, kaszanka – to właśnie one najczęściej pojawiają się na ruszcie. To bardzo tłuste i kaloryczne pozycje, nic więc dziwnego, że po zjedzeniu kilku kiełbasek z grilla lub kawałków wieprzowiny możesz czuć się przesycony. Dla przykładu grillowana kiełbasa (ok. 90 gramów) to około 220 kalorii. Z kolei druga najpopularniejsza potrawa, czyli karkówka grillowana w 100 gramach to aż około 300 kalorii i 19 gramów tłuszczu. Warto więc znaleźć zdrowsze i przede wszystkim lekkostrawne alternatywy, które będziesz mógł przyrządzić na grillu. Mało osób niestety decyduje się na drób, ryby, czy warzywa, a to właśnie one są nie tylko zdrowsze, ale i również mniej kaloryczne. Przykładowo, grillowana pierś drobiowa to (na 100 g) tylko około 123 kalorie i o wiele mniej tłuszczu, bo niecałe 5 gramów – to o wiele mniej niż wcześniej wspomniane mięso wieprzowe, nieprawdaż? Dobrym dodatkiem do tego będą grillowane warzywa, które w 100-gramowej porcji mają zaledwie 88 kalorie. Możesz też wykorzystać warzywa – cukinia, papryka, cebula, pieczarki, bakłażan sprawdzą się świetnie. I tak oto Twój dwuskładnikowy posiłek na grillu gotowy!      

Ryba z grilla

Pamiętaj, że na ruszcie umieścić możesz również dowolną, ulubioną rybkę –  łososia lub tuńczyka. Ryby to bogate źródło kwasów omega-3, witamin A, D, E oraz tych z grupy B, składników mineralnych, takich jak fosfor, potas, magnez, wapń oraz mikroelementów: cynku, miedzi, manganu i jodu. Grillowany łosoś dla przykładu na 100 gram ma około 160 kcal oraz 10 g białka, 9 g tłuszczu i 9 g węglowodanów. Nie jest więc tak tłusty, jak inne mięsne odpowiedniki, a przy tym jest cennym źródłem białka zwierzęcego, które jest niezwykle ważne w dietach, zwłaszcza redukcyjnych. Skropioną cytryną i przyprawioną rybę najlepiej grillować w folii aluminiowej.

A co z owocami?

Jeśli jeszcze nigdy nie miałeś okazji posmakować słodkich przekąsek w postaci owoców z grilla – koniecznie spróbuj. Najpopularniejszymi owocami do grillowania są banany, gruszki,  jabłka, ale możesz spróbować również cytrusów lub arbuza. Pamiętaj jednak, że owoce są o wiele delikatniejsze niż warzywa, więc trzymaj je nad rusztem bardzo krótko, by się nie spaliły. Możesz tutaj poeksperymentować i zrobić mix owoców w postaci owocowych szaszłyków – kombinacji jest bardzo dużo. Dla bogatszego smaku możesz podać je z naturalnym sosem np. w postaci jogurtu naturalnego, ze szczyptą cynamonu, czy imbiru. Taki sos jest o wiele zdrowszy, niż gotowce, które znajdziesz na półkach w markecie.

Zdrowe marynaty, czyli jakie?

Podstawą dla grillowanych mięs są oczywiście marynaty, gdyż to właśnie one decydują o smaku. Marynaty zrobić można z wielu zdrowych i mało kalorycznych składników. Ich plusem jest to, że poprawiają metabolizm. Dla uzyskania słodko-kwaśnej marynaty możesz użyć np. kilka łyżek sosu sojowego, odrobinę oliwy z oliwek, cukru kokosowego, szczypty imbiru i czosnku. Do popularnej marynaty miodowo-musztardowej możesz użyć 2 łyżek oliwy z oliwek, tyle samo łyżek miodu i musztardy oraz małej łyżeczki papryki. Jeśli lubisz zaś marynatę o smaku cytrynowo-czosnkowym użyj oliwy z oliwek, soku z cytryny i rozgniecionego czosnku.

Przeczytaj też: Zdrowe, imprezowe przekąski – co się kryje pod tą nazwą?

Zdjęcie główne: torwaiphoto/ adobestock.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Japoński sposób na zachowanie młodego wyglądu
Japoński sposób na zachowanie młodego wyglądu
Azjatki, a w szczególności Japonki, słyną ze swojego młodzieńczego wyglądu, zachwycając urodą. Zawdzięczają ją przede wszystkim skutecznej i przemyślanej pielęgnacji. Kosmetyki, które stosują, są dziś łatwo dostępne także w Polsce. Jak zatem zachować piękny, młodzieńczy wygląd i działać przeciwstarzeniowo na cerę?
Jak przygotować stopy na wiosnę
Jak przygotować stopy na wiosnę
Gdy kończy się zima, mamy ochotę włożyć najmodniejsze balerinki, kobiece sandały eksponujące pięknie pomalowane paznokcie i inne lżejsze buty, z radością eksponując stopy.
Prezerwatywy – co trzeba o nich wiedzieć?
Prezerwatywy – co trzeba o nich wiedzieć?
To jeden z najpopularniejszych środków antykoncepcyjnych i wysoka gwarancja bezpiecznego seksu. Prezerwatywy – coraz więcej się o nich mówi, ale co właściwie powinniśmy o nich wiedzieć?
Ostatnie wpisy