10 powodów, dla których warto codziennie wykonywać przysiady

10 powodów, dla których warto codziennie wykonywać przysiady

Przysiady są bardzo popularnym rodzajem ćwiczeń, który pokochały szczególnie kobiety. Nie ma bowiem lepszego sposobu na ujędrnienie pośladków! Poznajmy techniki wykonywania tego ćwiczenia oraz powody, dla których warto codziennie wykonywać przysiady.

Jak wykonywać przysiady?

Każde ćwiczenie wykonywane nieodpowiednio może sprawić, że nabawimy się groźnych dla nas kontuzji. Aby prawidłowo wykonać przysiad, warto zwrócić uwagę na te szczegóły:

  • stopy powinny być ustawione nieco szerzej niż nasze biodra i lekko skierowane na zewnątrz,
  • plecy powinny być proste, a szyja wyciągnięta,
  • brzuch powinien być napięty,
  • podczas przysiadu ciężar ciała umieszczony jest na piętach, a nie na palcach – w ten sposób przeciwdziałamy odrywaniu się pięt od podłoża,
  • będąc w przysiadzie pozostańmy w tej pozycji przez co najmniej sekundę, 
  • wdychamy powietrze przy obniżaniu ciała, a wydychamy podczas podnoszenia się.

Czemu warto wykonywać przysiady?

Przysiady wzmocnią przede wszystkim nasze nogi, ale to nie jedyny powód, który przemawia za tym rodzajem ćwiczeń.

Budujesz masę mięśniową

Jeśli zależy ci na rozbudowie masy mięśniowej, to przysiady będą do tego idealne. To najskuteczniejsze ćwiczenie na rozbudowę dolnych części ciała, w tym łydek, ud oraz pośladków. Przy okazji rozwijasz mięśnie dolnej partii pleców. W pracy za biurkiem odcinek lędźwiowy jest niezwykle ważny. Przysiady sprawią, że rzadziej będziemy odczuwać ból w tych okolicach. Co ciekawe podczas przysiadu nie pracują jedynie mięśnie nóg – wzmacniamy też brzuch oraz całe plecy.

Poprawiają pracę serca

Przysiady są wielofunkcyjnym ćwiczeniem, które wzmocni nie tylko mięśnie nóg oraz pleców, ale również serce. Można wykonywać je z mniejszym lub większym obciążeniem, co pozwala nam stopniowo polepszać swoją kondycję. To z kolei poprawia pracę układu krwionośnego, tak samo jak inne treningi cardio.

fot. Andrea Piacquadio/ pexels.com

Zwiększa wytrzymałość i wydolność mięśni szkieletowych

Ćwiczenie to pomoże Ci zwiększać wydolność mięśni szkieletowych. Dodając do każdego trening większe obciążenie, czy dodatkową serię, stopniowo polepszysz wyniki, a także wzmocnisz mięśnie.

Poprawa koordynacji

Przysiady wymagają precyzji, dlatego podczas ich wykonywania polepszy się twoja koordynacja.

Przyspieszają spalanie tłuszczu

To ćwiczenie przyczynia się do szybszego spalania tkanki tłuszczowej. Łączy w sobie trening cardio z ćwiczeniami wydolnościowymi. Można też wykonywać przysiady z obciążeniem, co jeszcze lepiej wpłynie na nasze mięśnie oraz sylwetkę.

Wszystkie korzyści wynikające z przysiadów są udowodnione naukowo

Od wieków przysiady były wykorzystywane w różnego rodzaju treningach. Można je zauważyć w sportach walki, w tym w karate oraz sumo. Naukowcy potwierdzają ich pozytywny wpływ na nasz organizm. Przysiady wzmacniają kości i tkankę łączną. Co ciekawe, można odczuć również zwiększony przypływ energii, mniejsze problemy z bezsennością oraz polepszenie wytrzymałości.

Są proste do wykonania

Nie potrzebujemy pomocy trenera, by wykonać przysiady. Wystarczy, że obejrzysz kilka filmów na YouTubie, a pierwsze próby wykonasz przy lustrze.

Nie potrzebujesz sprzętu, by je wykonać

Aby zrobić przysiad, potrzebujesz jedynie chęci, wygodnego ubrania oraz kawałka wolnej przestrzeni. Jeśli nie chcesz wykonywać przysiadów z obciążeniem, nie będą potrzebne Ci żadne specjalne urządzenia, czy obciążniki. Do przysiadów z wyskokiem warto mieć jedynie dobre sportowe buty oraz amortyzującą matę do ćwiczeń.

Ujędrniają pośladki

Przysiady wspaniale wpływają na wygląd pośladków, unosząc je znacznie lepiej niż niejedna bielizna korygująca!

Istnieją różne warianty tego ćwiczenia

Wyróżniamy kilka rodzajów przysiadów, dzięki czemu Twój trening może być różnorodny: 

– high bar back squat – przysiad ze sztangą na barkach,

– front squat – przysiad przedni,

– sumo squat – przysiad sumo, z szeroko rozstawionymi nogami oraz kolanami skierowanymi na zewnątrz,

– bulgarian split squat – przysiad na jednej nodze, w czasie kiedy druga noga jest zgięta, a stopa ułożona na krześle bądź ławeczce treningowej,

Przy wykonywaniu przysiadów ważne jest obliczenie ilości powtórzeń. Najlepsza ilość to 6 do 18 powtórzeń w serii. Na początku nie warto przesadzać z intensywnością treningu. Za każdym razem dodawaj sobie kolejne powtórzenia w serii.

Przeczytaj też: Jesteś fanką filmu “Mamma Mia”? Ten trening online na pewno przypadnie Ci do gustu

Zdjęcie główne: fizkes/ adobestock.com

Zostaw komentarz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *