Trądzik a dieta. Co powinno się znaleźć na talerzu, a co z niego zniknąć, by cieszyć się piękną cerą?

Trądzik a dieta. Co powinno się znaleźć na talerzu, a co z niego zniknąć, by cieszyć się piękną cerą?

Według danych, trądzik dotyka nawet 80% osób w okresie dojrzewania oraz 15% w starszym wieku. 

Ta choroba pojawia się, gdy nasza gospodarka hormonalna jest rozchwiana lub gdy źle pielęgnujemy skórę. Jednak na pojawienie się trądziku ma również wpływ nasza dieta. Zatem czego unikać?

Dieta a skóra trądzikowa

Na twarzy jak w lustrze odbija się to co jemy, jak żyjemy i jaki jest stan ogólny naszego organizmu. Jeśli cierpisz na nawracający trądzik, zainteresuj się swoją dietą. Dużo zależy od tego, jakie potrawy spożywasz. Ważne, żeby unikać przede wszystkim jedzenia wysokoprzetworzonego. Według najnowszych informacji osoby, które mają zbilansowaną dietę, rzadziej cierpią na problemy ze skórą. Warto zatem zainteresować się, jak wyglądają nasze codziennie posiłki.

Odpowiednia dieta to podstawa

Osoby, które borykają się z trądzikiem różowatym i pospolitym, powinny unikać produktów przetworzonych, które zaogniają stany zapalne w organizmie. Zamiast nich w diecie powinno znaleźć się jak najwięcej owoców i warzyw, które zawierają przeciwutleniacze, a dodatkowo wspomagają walkę z wolnymi rodnikami i redukują zmiany skórne.

Dieta opiewać powinna także w produkty o niskim indeksie glikemicznym. Świetnie sprawdzą się suche nasiona, pełnoziarniste produkty zbożowe, jaja, rośliny strączkowe, ryby i mięso. Warto również wyeliminować produkty, które zaostrzają stany zapalne i obserwować swoją skórę. Dla niektórych osób niekorzystne będą również potrawy ostre, nabiał w nadmiernych ilościach i czekolada.

Dieta antytrądzikowa – co powinniśmy jeść?

Owoce i warzywa to podstawa zdrowej diety, są bowiem źródłem składników mineralnych i witamin, których nie znajdziemy nigdzie indziej. Wpływają one na lepszą kondycję naszej skóry. Warto pamiętać o nasionach i dodawać je do sałatek. Ryby, jaja, mięso i rośliny strączkowe też są wskazane. Ważne jednak, aby nie były one smażone w głębokim tłuszczu. 

Świetne są również wszelakie kasze oraz ciemny ryż i makaron. Białe pieczywo warto natomiast zastąpić pełnoziarnistym ciemnym chlebem. Bardzo ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta. W naszych codziennych posiłkach powinien znaleźć się cynk, witaminy z grupy B i E, błonnik, beta-karoten oraz kwasy omega-3. Gdzie je znajdziemy?

  • Cynk – ryby, wątróbka, owoce morza,
  • błonnik i witaminy z grupy B – makaron, grube kasze, pieczywo pełnoziarniste, jaja, orzechy, pestki, rośliny strączkowe,
  • kwasy omega-3 i witamina E – olej rzepakowy i lniany, orzechy, ryby morskie, nasiona,
  • beta-karoten – pomidor, marchew, papryka, jarmuż, szpinak, natka pietruszki.

Warto również pić dużo wody, najlepiej niegazowanej.

Jakich produktów unikać?

W diecie antytrądzikowej unikać należy: po pierwsze wysokoprzetworzonej żywności. Warto też wspomnieć o jedzeniu, które zawiera duże ilości cukru. Nie należy spożywać także produktów, które zawierają nadmierną ilość soli, konserwantów i innych polepszaczy smaku oraz tłuszczów trans. 

Osoby, które mają trądzik, powinny zatem zapomnieć o fast foodach, słodyczach, napojach słodzonych i chipsach. Warto również zrezygnować z białego pieczywa oraz tłustego mięsa. Dobrze jest zrobić badania w kierunku nietolerancji glutenu i laktozy. To również może odbijać się negatywnie na naszej skórze.

Zdj. główne: Farhad Ibrahimzade/unsplash.com

Zostaw komentarz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *